lördag, augusti 09, 2014

Solros





* * *
Solrosorna brukar vara manshöga och blomma till Siris födelsedag. Det verkar stämma även i år.




De är ståtliga och gör mig glad, varje gång jag ser dem från köket, genom altandörrarna.



Humlor har vi också gott om i pallkragarna.



Morötterna gror, och blåbären. Förra året fick vi ett moget. Ett. Nu konstaterar jag att busken mådde bra av att få gödsel. Vi har redan ätit, och fler är på väg.

Och så vinbären, vildhallonen, någon enstaka jordgubbe - liksom uppfylld och koncentrerad av sommarsmak, smultron. Väldigt få sockerärtor i år dock. Tänk, i fjol hur många som helst. Och tvärtom med äppelträden. I fjol, kanske fem. I år är grenarna tunga av frukt.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker om dina bilder från trädgården. Hur får du så fina solrosor?
/Malin

Mari sa...

Å, tack Malin. Jag stoppar bara ner fröna i jorden och hoppas på det bästa. Och så är min man duktig på att vattna!

Kram.