lördag, oktober 08, 2016

Apple stories





* * *
Våra äppelträd gav oss en bräddfull korg med frukt den här hösten.


Korgen står utanför dörren och Siri plockar med sig ett äpple till skolan var morgon.

En eftermiddag bland rökiga jazztoner och en svalnande kopp te på äpple och kanel tog jag hand om lite äpplen.



Förberedde skivor att lägga i svamptorken. 


Lät nötter knastra under kniven.



Och lite så här blev det.


Yoghurtkvarg med kokospudding.

Toppad med tärnade äpplen, stekta i kokosolja med kardemumma och kanel och lite flingsalt och honung. Och så blandade nötter och kokos.


När jag la upp fick en torkat dadel gå i och så ringlade jag lite mörk fibersirap över.


Molnig äppeldryck.


Med smak av vanilj och citron.


Siri dricker den till frukosten nu, spär den bara lite med kallt vatten.


Tycker så mycket om färgen.

Moset som blev kvar stavmixade jag och frös in i små portioner. Perfekt i smoothies eller på gröt.


Och de torkade äppelringarna fick hemgjort jordnötssmör på sig.


Och så var det, när jag tog hand om en halv korg äpplen en eftermiddag.





Inga kommentarer: