tisdag, oktober 25, 2016

Att ställa nitton frågor och få svar






* * *
På Facebook cirkulerar nitton frågor att ställa till sitt / sina barn och sedan skriva ner deras svar rakt av.

Jag frågade Siri om hon ville, så hon svarar här:

1. Vad brukar mamma alltid säga till dig?
Älskling. Eller "Jag älskar dig".

2. Vad gör mamma lycklig? 
Kärlek, saker som jag har gjort, när man är snäll, familjen och att läsa.

3. Vad gör mamma ledsen?
Krig, sorgliga historier, slagsmål, när jag skar mig i tummen och fick sy.

4. Hur får mamma dig att skratta? 
När hon skojar, vissa böcker vi läser tillsammans, vår hund Leslie - det var ju du mamma som köpte henne.

5. Hurdan var mamma som barn? 
Busig, kanske. Gullig på bilderna jag sett, snäll och förståndig.

6. Hur gammal är mamma?
38 år.

7. Hur lång är mamma? 
1 komma någonting.

8. Vad är mammas favoritsysselsättning? 
Läsa, pyssla, vara med familjen. Leslie, vara i naturen, gå på spa.

9. Vad är mamma jättebra på?
Läsa, pyssla, rita. laga mat, ta hand om Leslie, ge kärlek och ha tålamod.

10. Vad är mamma inte så bra på? 
Hon är inte bra på krig, slagsmål, bråk eller hm, jag kommer inte på något mer. Svårt.

11. Vad jobbar mamma med? 
Journalist på PT.

12. Vad är mammas favoritmat? 
Allt som pappa lagar.

13. Varför är du stolt över mamma? 
Hon är världens bästa mamma, hon dömer ingen, hennes sätt.

14. Om mamma var en seriefigur vem skulle hon vara? 
Vet inte, men om hon var ett djur skulle hon vara en hund. Som Leslie. Hon gillar ju att busa, sova, äta gott och mysa.

15. Vad gör du och mamma tillsammans? 
Läser, är med varandra, lagar mat, leker med hunden. Vi gör många grejer tillsammans.

16. Vad är likt mellan dig och mamma? 
Vi skriver, pysslar, älskar pappas mat, vi är med vår familj, vi älskar skogen. Vi har samma ögonform och så är vi lika i själen.

17. Vad är olika mellan dig och mamma? 
Mamma kan inte äta gluten. Hon jobbar och jag går skola. Hon har körkort, det har inte jag. Hon är vuxen, jag är barn. Vi sover i olika rum.

18. Hur vet du att mamma älskar dig? 
Hon säger det. Hon visar det. Hon gör det.

19. Vad är mammas favoritställe dit hon gillar att gå/åka till? 

Fårön, Gläntan, sina vänner, hemma och utomlands.




2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Underbart! Fin flicka! Fin mamma!

Mari sa...

Tack söta du. Jag kände mig trygg i att ställa så ledande frågor för en gångs skull 😊