fredag, oktober 28, 2016

När vi släpper ljuset in och ut




* * *
Så blir det helg i huset med stenhuggarsockel.

Jag skulle fota bilder på vår nya gardinupphängning i vardagsrummet, men det visst detaljbilder på annat istället.

Vet inte varför jag inte gillar klassiska gardinstänger, men det är ingen favorit. Kanske har den krokiga ståltråden vi haft som alternativ i vardagsrummet inte heller varit någon lyckträff.

Speciellt inte eftersom vi drar linnegardinerna fram och tillbaka mest hela tiden. För att stänga ute sol, eller släppa in ljus. Eller för att hunden ska ha full tillgång till "sitt" fönster när hon är ensam hemma och tar sitt uppdrag att-titta-ut på fullaste allvar.

Nu har Markus bytt ut den krokiga ståltråden mot ordentliga stålvajrar med vajerlås.

Vi hängde dem så långt upp mot taket som möjligt för att skapa känsla av rymd, även om det redan är ganska luftigt mot tak.


Nu går det lätt att dra gardinerna fram och tillbaka.


Hänggungan i förgrunden ska snart få en ny madrass, har köpt tyg på loppis.


Och mot elementet står en bänk som är bra att ha när vi blir många vid matbordet.


I korgen därunder rymmer jag mina träningssaker. Två kettlebells, hantlar, sliders, hopprep och lite annat smått. Perfekt tillgängligt.

Tycker så mycket om stillheten i vardagsrummet och hur ljuset silar in genom skrynkligt dimgrått tyg.

Och snart är jag där, i soffan, med denna utsikt. Familjen nära.

Men först, tar vi en skymningsvandring genom staden på Halloweentema.


Inga kommentarer: