torsdag, december 15, 2016

1-2-3-träna




* * *
Det var länge sedan jag skrev om min träning. Även om jag inte siktar mot något speciellt mål så finns träningen alltid med mig. Den här hösten har jag anpassat rörelse efter vad jag orkat. Lyssnat till kroppen och tagit hänsyn. Ändå har jag blivit starkare, framför allt i rygg och axlar och bål. Känner det när jag gör handstående (mot en vägg, någon måtta får det vara!) till exempel.

Eftersom jag inte springer så mycket för tillfället, lyssnar jag på betydligt färre poddar. Hörde ett avsnitt av Träningspodden hemma som var lite kul. Där pratade de om träning på tema "Mina vänner". Boken man fyllde i bland kompisar.

Programledarna fyllde i olika frågor muntligt. Jag gör samma här, tänkte jag, fast skriftligt.

Favoritmuskel:
Magen/bålen för att den är grunden till så mycket och för att den är en del av alla större basövningar. Gillar mina magrutor, även om jag inte förtjänat dem träningsmässigt. De har bara kommit på köpet och är nästan alltid synliga. Ytligt, jo visst. Men så får det vara ibland. Det spelar ju egentligen ingen roll :) 

Hur som helst är det inte magrutorna som gör att bålen är min favorit. Det är mer känslan av att bålen bär upp. Starkare bål ~ bättre löpsteg. Starkare bål ~ bättre handstående. Starkare bål ~ bättre teknik i en massa helkroppsövningar. Starkare bål ~ bättre hållning, mindre ond rygg.

Tänker på att jag nog älskar muskler och kroppar generellt. När vi ser Let's dance, eller när jag tittar på dans på Svenska Balettskolan så älskar jag att se muskler och kroppar i rörelse.

Generellt så gillar jag att känna mina konturer, eller att känna mig ... definierad ... även om ordvalet kanske inte är perfekt. Jag menar inte utseendemässigt, utan hur kroppen känns när man äter bra och tränar på. Lugnt ibland och riktigt hårt ibland.

Jag är mest ute efter känslan.

Favoritunderlag att springa på:
Bilväg i skogen. När leran är hårt pressad. Det är vackert, levande och liksom mjukt och hårt på samma gång. Men jag gillar motionsspår, löpband och asfalt också. Har i stort sett aldrig problem med underlaget. Ja, sand kan vara lite kämpigt ibland.

Hittar motivation:
I mig själv, träning är en självklarhet och ger motivation och energi i stort. Hittar motivation i målinriktade satsningar, bland Instagramkonton, i böcker, i redskap eller fina träningskläder. Helst rosa.

Favoritövning:
Konditionsmässigt ~ att springa. Eller att hoppa hopprep. För att det är så tillgängligt och lätt att variera.

Med kroppsvikt ~ när man ligger på rygg och drar upp benen mot taket i ett lyft för att sedan med kraft rulla upp på fötter och hoppa bak i en planka. Den känns cool.

Med kettlebell ~ enarmssving.

Med skivstång ~ bänkpress.

Bästa träningsskorna:
Mina maratonskor av märket Mizuno, när jag sprang in dem var känslan att jag sprang på moln.

Mina barfotaskor från Merrell som jag alltid tränar hopprep och snabba crossfit-pass i.

Barfota, inte att förglömma. För yogan.

Bästa träningsminnet:
När jag sprang Stockholm maraton. Ett träningspass av dess like, kan man ju se det som. Lärde mig så mycket om mig själv. Om min glädje, frihet och envishet. Annars alla långpass, jag tänker på dem med värme även om jag inte är sugen på att göra dem just nu. Och när vi sprang tillsammans, jag och pappa, både vi två och i olika konstellationer. Det var kul.

Plus när jag springer med min man.

Drömmer om träningsmässigt:

Den frågan hittade jag på själv. Drömmer om att springa New York maraton någon gång. Att yoga i ett varmt, vackert land och att åka på någon form av träningsresa.



Inga kommentarer: