måndag, juni 11, 2018

Jorden runt till mammografi


* * *
I dag har jag lagt en ny upplevelse i ryggsäcken.

Den rosa texten har lyst mot mig ett tag nu. 
Välkommen till mammografi. Det känns liksom 
... bra ... att få kallelsen. Att forskning finns och 
går framåt. Att någon tar ansvar för min 
och andras hälsa.

Att cykla till sjukhuset strax innan lunch kändes som att 
hedra forskning, sjukvård och en massa människor innan mig.


Hann knappt sätta mig i väntrummet innan det var min tur. 
Av med kläderna på överkroppen och sedan en kort 
korridorpromenad till själva undersökningsrummet.

Att en person med plasthandskar drar i ens bröst och 
plattar ut dem känns mindre märkligt än den korta
 promenaden mellan avklädning och undersökning. 
Har aldrig gått i en korridor med kängor, jeans 
och en handväska på axeln tidigare.

Nåja, en ny erfarenhet det med.


Jorden runt, alla kvinnor i alla världsdelar. De före mig och 
de som ska komma efteråt. Att gå på mammografi var en fin 
upplevelse, tänker jag när jag cyklar hem och äter lunch i tystnad.


Inga kommentarer: