tisdag, april 18, 2006

101 dagar kvar

Vi har varit hos barnmorskan idag: lite lågt blodvärde, 140 hjärtslag och magmåttet 27 cm.

Imorgon är det 100 dagar kvar till beräknat födelsedatum och jag kan bland annat konstatera:

... att några vänner som jag verkligen trodde skulle visa att de bryr sig - slå en signal för att höra hur jag mår eller på något sätt uppmärksamma att min mage faktiskt växer - inte gör det. De flesta är såklart helt fantastiska, men några har förvånat mig.

... att graviditet lockar folk att berätta det värsta. Värsta förlossningshistorierna, värsta barn-som-dör-i-magen-historierna. Värsta smalisarna och värsta tjockisarna. Intressant vilka mekanismer en "kanonkula" kan väcka.

5 kommentarer:

Hanna sa...

innan du hinner blinka två gånger är h?n ute och hänger med snorig näsa vid ditt ben. Det är underbart! Samma hjärtslag som Mollsan i magen....Föresten så tyker jag att det var skitkul att föda barn, inte alls så farligt som alla sagt!
Sov sött!

Mari sa...

Har du hört att Markus ifrågasätter ditt coach-omdöme med tanke på all skräckpropaganda om Mollsans vagnsmärke? Nu måste du gå i försvar för Urban junglen!

Sov gott du med. Själv ska jag jobba vidare.

Isabelle sa...

Känner igen det där med vänner som inte hör av sig. Är SÅ besviken på så många nära vänner som inte ens ringt och gratulerat guldklimpen. Snyft. Men man kanske ska vara tacksam för att man får reda på vilka som ÄR ens riktiga vänner, och dom är fantastiska.

Kram till dig och magen! 100 dagar går fort!! ;-)

Mari sa...

Isa, jag försöker verkligen tänka ut vad det kan bero på - när det känns som att vänner inte bryr sig.

Det finns säkert en massa förklaringar, men ibland tror jag att vi människor gör saker för stora och komplicerade. Det är ju bara att lyfta luren, för tusan! Fast ibland är det uppenbarligen just det som är så förtvivlat svårt.

Jag har säkert gjort likadant på något sätt någon gång, utan att mena illa. Men jag får nog hålla med. Man får reda på vilka som ÄR ens riktiga vänner, för att citera dig.

Hanna sa...

Jag har bara nära vänner och orkar inte hålla kontakten med "bekanta".Kanske därför jag inte upplevde mig glömd under graviditeten. Och jag är mkt nöjd med dom vänner jag har, kan jag säga!Till mitt urban jungle försvar kan jag säga att VÅR UB är av modell 04, som inte har ställbart handtag, vilket inte gör dom till någon livsfara...och desstutom är vårt bästa barnsaksinköp...så det så Mackan!
Puss