måndag, april 03, 2006

Föräldrautbildning, not for me

Jag måste säga att för mig var amningskursen och filmen "Bröst är bäst" ett snabbt stopp på ett väldigt varmt och otrevligt ställe.

Till att börja med var det syrefattigt a la Krokodil, eftersom lokalen var dimensionerad för ungefär hälften av antalet blivande föräldrar som faktiskt var där.

Men det är bara uppvärmningen.

I filmen, som måste vara gjord tidigt nittio - vi snackar hårtofsar med tygfluff på - pumpas, kläms och sprutas det mjölk helvilt. Okej för mig - när det är jag som ska amma. Jag vet inte vad jag ska jämföra med, men det är lite som att snyta sig och titta på sitt eget snor och att se någon göra samma sak på film ...

Nåväl, väluppfostrade som vi är skrattade och oh:ade de flesta av oss på de rätta ställena i filmen. Sedan blev det värre. Vi skulle låtsasamma en docka inför alla andras åsyn. Och så fick vi flämta i grupp. Resten av tiden var en halvt outhärdlig väg fram till hemgång.

Förbannat, Markus, att du kom undan i dag. Du skulle ha avskytt varje sekund.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Se det som en mjukstart, detta är bara början! Bla väntar en film om att föda och en film om hur man kokar storkok morötter som smakis till ditt barn mm mm Så Markus, det finns något även för dig!
:)Tips från coachen

Anonym sa...

Hittade en blogg på nätet som handlar om Mari, skoj att läsa!
Kan bara berätta för dig att efter denna underbara film om amning kände jag absolut noll lust att själv utföra detta. Nej, mycket, rent ut sagt (även om det är hårt och konstigt att säga det), äcklig och oinspirerande.
Hoppas ni har det bra med magar, hundar, pendlingar och allt annat!
Kram Karin O

Anonym sa...

Jag måste säga att jag inte fattar varför dom inte förnyar dessa filmer.
När jag var gravid första gången för några år sedan fick vi se en förlossningsfilm från 80-talet, med en man som var med och stöttade sin fru i vita tubsockor.
Han var så ful att man bara störde sig på honom hela tiden.
Det var ju inte syftet egentligen.

Mari sa...

Ha, ha, uppfriskande att fler känner igen sig!

Glömde berätta att vi fick lära oss göra värmedynor av avlagda örngott och ris som ska mikras med ett glas vatten bredvid. Avlagda örngott? Sådant existerar inte i mitt hem.

Och kul att du hittade hit, Karin!

Isabelle sa...

been there done that :-) Och jag lovar, amningen är inte lika läskig som den verkar i den där filmen, Håll dig lugn :)

Mari sa...

Isa, minns att du också skrev något om filmen "Bröst är bäst", men inte riktigt vad.

Tack för rådet, i alla fall. Ni verkar ju ha trevliga, amningsfyllda dagar du och Theo!