tisdag, januari 01, 2008

Resumé

På morgonen mådde jag så dåligt att jag trodde mitt nyårsfirande skulle få bli en ensam kväll i soffan. Men på eftermiddagen kändes det bättre och vi tog bilen ut till Låssbäcken och Jonas och Anjas stuga. Vedeldad bastu, gungstol framför vedspisen, trerättersmiddag, gott vin och goda vänner. Siri somnade vid halv åtta och snusade i vagnen, men vaknade till strax före tolvslaget. Sin vana trogen ville hon väl inte missa det.

Utan gatlysen och annan bebyggelse höjde sig himlavalvet som en nåldyna av sammet långt långt ovanför våra rykande andedräkter. Vi skålade i bubbel och skickade iväg två ufoballonger, en ny nyårstradition hoppas jag. Siri tittade nyvaken och stum på fyrverkerierna på himlen som skådades längre bort.

Mot stan sprakade och blixtrade det längre. Att se det på håll var nästan obehagligt, så mycket pengar, så mycket miljö. Det var nästan som när man ser krig (på långt håll) på film. På tal om miljö har jag och Markus enats om ett slags devis inför 2008: att fortsätta tänka på miljön. Vi är säkert lika stora miljöbovar som alla andra. Men vi fortsätter sopsortera, cykla till jobbet, tänka på vilka livsmedel vi handlar ... Det känns som ett bra nyårslöfte.

Anja var så snäll och skjutsade hem oss en stund efter tolvslaget. Siri fick välling igen och somnade om mellan oss. Inte förrän nio vaknade hon.

Nu har vi nyårsdagsslappat. Snart kommer Låssbäckarna med vår bil, då ska bänkskåp hämtas och bänkskivor läggas in.

Jag tror på 2008. Må du bli ett kärleksfullt år. Och bespara oss från svåra sjukdomar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, om det kärleksfulla året! Jag kommer förbi med boken som jag lovat, som en del i förverkligen av kärleksbeviset i augusti. Och hoppas att bytet av köksbänken går smärtfritt. Kram kram från backevägen!

Mari sa...

Hej söta Hanna. Tomas kom hit och med förenade krafter har herrarna bytt bänkskiva (1 av 3 - och den svåraste - klar).

Ja, kom förbi med boken och ta en kopp kaffe. Tack förresten för julklappsböckerna, jag har hört gott om författaren.

Sara sa...

Vi skickade också iväg ufoballonger, visst var de fina! Vilket bra nyårslöfte med miljön - gott nytt år på er!

Anja och Jonas sa...

Tack för trevligt sällskap i bastun och i storstugan på Nyåret!

Man kan kolla in www.connex.se och se de där tågen som går norrut ibland, typ 3 ggr/dag från Luleå... och det är inte enkelriktat! ;o)

Apro på dina bilder från det gångna året, vill bara påminna att vi får dra pulka båda två i påsk!

Kiruna Kram

Mari sa...

Tack själva, värdparet.

Ha, ha - visst kommer vi gärna och hälsar på i ert lilla slott. Vi måste ju besikta lilla plutten innan han eller hon börjar sitta själv ; ) Och angående påsk, vart ska vi dra pulka?!