torsdag, januari 12, 2012

Tidigt

Det är tidig torsdagsmorgon i mitten av januari. När klockan ringer före halv sex tassar jag upp, dricker vatten och tar morgonpromenaden med Hemi. Jag tänder en eld i kaminen och rullar ut yogamattan. Det knakar och knäpper i ryggen när jag gör mina tio solhälsningar och några avslutande asanas.

Ett av mina mål för 2012 är nämligen att ge yoga om morgonen en chans. Jag tänker att, för att orka, får jag tänka om på dagarna. Kliva upp tidigt. Lägga mig tidigt.

Kroppen var något stel och motvillig, efter nackspärr och ryggskott. Sedan förstärker den tidiga timmen den känslan.

Men jag kan förstå poängen med att starta dagen med yoga. Hur ren och opåverkad av allt yttre man är. Ingen mat i magen. Inte tänka så mycket, bara göra.

Sedan har jag ätit min frukost i lugn och ro och är på väg till jobbet. Tidigt. Resten av familjen sover. Men så backar jag oförsiktigt. Och kör fast. Inte mycket, men tillräckligt för att däcken bara spinner.

Så nu har jag tagit av mig dunjackan igen. Jobbar hemifrån, till dess att maken vaknar och kan putta på.

Så kan man också börja en torsdag. Mitt i januari.

2 kommentarer:

Linda sa...

Låter härligt! Jag ska börja med att komma igång med riktiga hundpromenader på morgonen. Just nu får Svea bara komma ut på gården på morgonen... Men imorgon kanske! :)

Mari sa...

Ja, jag gillar hundpromenaderna på morgnarna. Senaste dagarna har det varit precis lagom kallt, enligt mig. Skönt sätt att börja dagen på. Även om det tog ett tag att vänja sig. Jag har en trötthetsdipp just nu. Skyller på väckarens 05.25. Ikväll lägger jag mig tidigt : ) Gillar förresten ert nyårslöfte. Inspirerande och bra.