söndag, juli 08, 2012

Dagar som gått



Min variant av glass med kakbitar.

Pärlörhängen och pärlhalsband.

La familia på väg till cocktailparty. Jag och Siri bar
naturligtvis svarta klackeskor ; ) 
Vackra och goda drinkar, både för stora och små.

Picnickmiddag vid vatten.

Det är söndag kväll. Jag har precis städat igenom huset och sitter vid datorn med nyborstade tänder och känner mig solvarm om kinderna. Och jag tänker. Att jag precis haft en av de härligaste av helger.


I fredags en löptur i varm värme, sådan som gör att det rinner från huden efter bara någon kilometer. Sedan en perfekt variant av glass med kakbitar i - min bestod av frysta, mixade mogna bananer med kanel samt "kakdeg" av krossat bovete, flingsalt, rapsolja och färska dadlar.


Senare samma dag checkade vi in på hotell i Skellefteå, drack champagne och åt den vackraste och ljuvligaste av skaldjursbufféer på Bryggargatans uteservering. Hela tiden cirkulerade mörka regnmoln ovanför parasollerna, men de kom aldrig in över oss. Vid sextiden på morgonen hoppade vi ur taxin vid hotellet.


Ah. En sådan natt när man skrattar så att magen värker, när tiden försvinner. När luften är varm och sinnet är oändligt och odödligt.


Så en lördag med latte på uteservering. En återförening med dotter som varit borta i fyra dagar. Hur hon lindar sina flickarmar kring min hals, drar in min lukt. Länge. Och säger att å du luktar min mamma.


En stilla kväll hemma, med grillad färsk korv och lax. Med såser, färskpotatis med senapsfrön och sallad.


Söndag med sovmorgon och familjepromenad, kubbparti - och så cocktailparty. Vi gjorde oss fina och cyklade iväg. Drack drinkar i gassande sol. När de vuxna gick vidare för middag cyklade jag och Siri hem. Packade matsäck och promenerade ner till Fårösundet. Vecklade upp ljumma foliepaket och åt laxrester och blickade ut över kanoter, båtar och stilla vatten.


Så ja. Det har varit en magisk helg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

FINT Mari

//K

Elin sa...

Underbart! Kram

Magnus sa...

Fin familjebild! Låter för övrigt som en underbar helg!

Mari sa...

Tack. Ja det var en fantastisk helg. Faktiskt!