En roman av Lena Einhorn, eller snarare, en berättelse
baserad på en lätt fiktionaliserad samling kända fakta.
Det är sommaren 1872 och på sin tjugotvåårsdag gifter sig
Siri von Essen med löjtnant, friherre Carl Gustaf Wrangel af Sauss.
Ett år senare föds deras flicka Sigrid.
”Och något slutade leva inom henne.
Så kändes det. Och i den känslan frös hon fast.”
Tre år senare träffar Siri August Strindberg och ytterligare
ett år senare skiljer sig Wrangel och Siri.
En anledning till skilsmässan är Siris önskan att få arbeta
som skådespelerska, något som var oförenligt med makens rang. Wrangel hade
dessutom en kärleksförbindelse med Siris unga kusin.
De separerade makarna fortsätter vara vänner, och sitter
tillsammans vid Sigrids dödsbädd, när hon dör bara fyra år gammal.
Siri lämnar allt för ett nytt liv och genomför sin önskan
att bli skådespelerska. Hon debuterar och blir anställd på nationalscenen
Dramaten.
Hon välkomnas i August Strindbergs konstnärskretsar.
Men att bryta mot den tidens konventioner var naturligtvis
inte enkelt.
”Mamma, jag är inte skapad för ett stilla hem med frid och
rosendoft. Jag behöver strid för att vara lycklig.”
”Strid?” mumlade Betty. ”Det finns något som heter ansvar.”
Siri von Essen blev mor till fem barn, tre levde till vuxen
ålder. Siri och Strindbergs förstfödda lämnades bort men dog bara några dagar
efter födseln. Dottern Greta omkom i en olycka bara ett par månader efter
modern och fadern och sonen Hans dog endast 33 år gammal.
Men från att lämna sina två första barn kommer Siris liv senare att kretsa kring de tre levande barnen. Hon kämpar mot Strindberg som arbetar hårt för att få vårdnaden om barnen.
Jag vet egentligen inte varför jag tecknar ned dessa fakta, som säkert är bekanta för många. Men historien berör. Också de välskrivna sidorna, hantverket som passar tidsandan.
Viljestyrka. Mod. Feminism. Att bryta sin tids konventioner. Uppoffringar.
Och jag tänker på mitt besök i August Strindberg bostad i
Blå tornet på Drottninggatan i Stockholm. Hans sista bostad, och den enda av
hans 24 lägenheter i Stockholm som finns att se.
Jag minns hur det besöket rörde mig.
Och jag får ytterligare en inblick i en svunnen tid, som
trots att - eller kanske just för att - den är svunnen spelar roll.
Vi pratar om det på min bokklubb.
Hur mödrar som lämnar sina barn många gånger döms hårdare än män som gör detsamma - kanske speciellt av kvinnor.
Jag tänker också på kvinnor,
konstnärliga själar, som behövde frihet. Som vägrade anpassa sig. Kuva sig. Som gjorde ofattbart stora uppoffringar, bland annat fick de ibland lämna sina egna
barn, för något - större.
Den vackra filmen om Marie Kröyer är en variant på det temat.
Och det är världsbokdagen i dag.Den vackra filmen om Marie Kröyer är en variant på det temat.
Jag uppmärksammar den med detta inlägg.
2 kommentarer:
Så fint du beskriver allting... Önskar att jag hade förmågan att fylla papperen med ord. Istället för att ha dem osorterade i huvudet...
Kram, Anna från Skellefteå
Å tack vad glad jag blir! Hellre osorterade i huvudet än inte alls ; ) Men visst är det skönt att 'få lite ordning' på dem ibland.
Kram!
Skicka en kommentar