fredag, april 04, 2014

Valptryck


 * * *


Tittar på Hemis biabädd varje dag när jag parkerar cykeln i förrådet.

En stilla längtan.

Bredvid mig just nu sammanfogar Siri en bok om Hemi som hon haft i tanken länge.

På framsidan: Ett hjärta som gråter ner i ett tårhav och en båt som seglar däri.

Melodramatiska? Vi?

Letar reda på en gammal kökshandduk med Hemi som valp på. Min syster gjorde den en gång i tiden och nu tar Siri över den som mysfilt.


En annan mysfigur som hänger med är älskade Jojje.

Så här satt han med vid middagsbordet i dag.

Varje dag sedan Siri föddes har han varit delaktig.

Riktigt bra kvalitet, kan man konstatera.


 * * *


... och så jag i dag. Har varit och knakat ryggen på eftermiddagen. Det syns att jag har ont, tänker jag när jag ser bilden. Och det har jag, sliten av värk.

Sedan rätt många år tillbaka är det ärligt talat bara dåligt, eller mer dåligt.
Aldrig bättre eller bra.

Längtar efter att kunna ligga och läsa om kvällen så länge jag vill. Inte måsta sluta för att det gör för ont i armen, ryggen eller nacken med belastningen. Att få somna och sova en hel natt utan att ha ont.

Men jag jobbar vidare, på flera olika sätt. Nog når jag dit en dag.

En dag.

Men nu är det helg. Ser fram emot den med ett lugn i kroppen.


2 kommentarer:

Frida sa...

Det där med att leva med smärta är nåt jag tyvärr kan relatera till. Dessutom det där med att inte kunna läsa. I flera år fick det vara bara för att jag det nästan inte var värt det. Belastningen på kroppen blev för stor.
Det ändrades den dagen jag fick en iPad med fodral. Den kan man ställa hur man vill och behöver inte hålla i alls. Sen lånar jag e-böcker gratis på bibliotekets hemsida.
Vet inte om det skulle vara nåt för dig, men ville ändå tipsa.
Önskar dig allt gott! / Frida

Mari sa...

Frida, tack för din kommentar. Tänker att det är intressant hur man anpassar sig. Och trist att man ska behöva göra det såklart.

Intressant med iPad och fodral som ett slags stativ. Vi har padda hemma och jag har testat läsa men bara genom att hålla i den, något som jag inte fastnat för. Men jag kanske ska testa ditt tips. Intressant!

Önskar dig också allt gott.

Kram,

Mari