måndag, november 17, 2014

En stund jag gör till min



* * *
När jag inte längre behövde åka hem för att se till vår sammetsögda hund på lunchen tänkte jag göra om mina dagsrutiner.
Ta med en rest, stanna på jobbet. Kanske ta en promenad istället.

Men jag har kommit underfund med att jag behöver stillheten. Den bleka tystnaden hemma. Jag och elementet i köket som knäpper lite. Tankarna som hinner ifatt, som en meditation vid köksbordet.

Kokar en skål med adventsgröt av havregryn, rå blomkål, saffran, russin och äggvita. Äter med kesella och clementin och pudrar över massor av kanel.

En liten stund av ensamhet, som jag värdesätter.
Och har behov av.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Adventsgröt med rå blomkål!? Lät gott och spännande! Vill du dela med dig av receptet?

Mari sa...

Lite knasigt, men gott och mer mättande än "vanlig" havregrynsgröt. Recept finns i ett eget inlägg ovan nu :)