torsdag, januari 29, 2015

När jag ser denna bild ...


* * *
... så är det sommar bakom ögonlocken. Tiden när pardörrarna till ena uteplatsen står öppna till dess att vi stänger huset om kvällen.

När jag har mina Birkenstock istället för fårskinnstofflor. När maten ofta består av någon slags sallad i en stor, vid, låg skål. När vi kolsyrar kranvatten. Dricker med frysta hallon eller blåbär.

När vi drygar ut maten med egenodlat från pallkragarna.

Vår uteplats är inte påkostad. Ett segel från någon billig butik. En björkstam som extra stöd. Ett gammalt festivalbord som är skevt och trägammalt och omöjligt att torka av. Men fint just för att.

En gammal halvt ommålad träsoffa och udda stolar från en före detta balkong.

De syns inte på bilden, men mot husväggen står ett gammalt teakstativ och ett väggskåp som tillsammans blir ett slags odlingsställe för örter och chili. 

Nej det är inte mycket pengar nedlagda på uteplatsen. Den får vara fin i all enkelhet. Och mest handlar det om hur vi har det.

När dörrarna står öppna och sommaren är runt omkring oss.


Det här är en del av min följetång, en bunt utvalda bilder, tagna sedan tidigare.

Jag ser dem ibland i mitt bildarkiv på datorn och blir varm i magen.

Ni har säkert sett dem förut, men här återuppstår de igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

En uteplats att trivas och äta GOD mat på. Wiweca