söndag, januari 25, 2015

När jag ser denna ...


* * *
Det är något i vissa nyanser, de melerade, som väcker en stilla lycka i mig.

Och bjällror och snäckor.

Paljetter och tofsar.

Det är något i att trycka knappnålen genom ett perfekt tyg. Att skapa något i huvudet. Låta det rinna genom fingertopparna. Med krita, sax, symaskin. Nål och tråd framför tv:n.

Det är något i att se en bild framför sig. Låta fingeravtrycket vila mot avtryckarknappen. Gå på intuitionen. Fånga det jag skapat, i en bild jag skapat.

Mest söker jag - en känsla. Ett uttryck. Ett förbiskrollat ögonblick av vardagspoesi. Något som växer fram ur betraktarens inre, kanske omedvetet, kanske långt senare.

Sedan - både en känsla av närvaro. I synålen, i sömmen, i problemlösningen. Och en händernas meditation, där tankarna blir klarare. Andningen djupare.


* * *
Det här är en del av min följetång, en bunt utvalda bilder, tagna sedan tidigare.

Jag ser dem ibland i mitt bildarkiv på datorn och blir varm i magen.

Ni har säkert sett dem förut, men här återuppstår de igen.




Inga kommentarer: