tisdag, november 03, 2015

Elden


* * *
Dagarna, veckorna ~ de kuggar i varandra och det är nästan som om jag tror att allt är sig likt på jobbet. Men fortfarande vet jag inget mer, tänker jag, när jag planerar mina sidor in på nya året.

Siri har varit på studiebesök på balettskolan idag och sett på två danspass. Hon har dansat sig genom huset. Inspirerad.

Sedan tog vi klassiskt smörstekt lax med citron. Till det mixade jag ner spetskål i matberedaren, stekte på lite kryddsmör (med brynt vitlök och parmesan), tillsatte lite saffran och så fick "kålriset" gå i med ett uns grönsaksbuljong och vatten. Till åt vi färdigköpt skagenröra och romansallad.

Å, vad det var gott i magen.

Sedan ordnade jag en liten överraskning. Tände upp en brasa, bäddade mysigt i saccosäcken där framför kaminen. Ställde fram massor av ljus, slog igång snäll musik och gjorde en liten ansiktsbehandling med oljemassage där vid elden.

Så fint att se hennes avslappning.

Sedan har vi valt ut en ny bok att högläsa. En lättsam, med större text och bilder och ett deckarmysterium. Känns som bra kontrast mot all social misär och svårigheter vi läst om ett tag nu.

När jag rullade ut min yogamatta i kvällen var den full av tunna, tunna sotflagor från kaminen. Och även om årstiden är mild mot mig, så ler jag och tänker att elden. Oj vad vi behöver den snart.


Inga kommentarer: