fredag, november 27, 2015

För ögat 4 av 5 / Vinterfolket


* * *
Bazar förlag publicerar ofta författare och böcker som rör sig någon slags realistisk sagovärld. Som att fantasi, vackra ord och levnadsöden flätas samman på ett sällsamt sätt.

Jag har läst en hel del böcker därifrån och alltid uppskattat färgstarka världar, sagolika berättelser och andra liv än de jag känner till. Just nu läser jag sista delen om Señor Peregrino av Cecilia Samarin.

Därför intresserade mig Jennifer McMahons "Vinterfolket" från samma förlag. Boken rör sig visserligen i tassemarkerna mellan magi och realism, men lutar mer åt det handgripliga hållet.
Ömsom vackert övernaturligt, ömsom spänningsfilmsaktigt.

Boken omnämns som litterär thriller och det är en bra varudeklaration.

I alla tider har nämligen människor försvunnit från den lilla landsorten i Vermont. Det har skapats legender kring försvinnandena och framför allt berättas det om Sara Harrison Shea som hittades död bakom sitt hus bara några månader efter att hennes dotters tragiska död.

Och det, blir mitt fjärde tips för ögat just nu.


Inga kommentarer: