måndag, februari 01, 2016

För ögat 6 av 5



* * *
Förra året skrev jag en serie tips under titeln "För ögat".

Jag kompletterar den med ännu en del.

I somras när vi var på bilsemester lyssnade vi till några sommarpratare. En av dem var Sanna Lundell och när hon pratade om feminismen så slog det mig att jag har aldrig pratat med min dotter om ämnet. Det är klart att det på många sätt genomsyrar vardagen här hemma. 

Men själva begreppet, hade vi nog aldrig talat om.

Därför googlade jag lite tips och hamnade på dessa två böcker.

Framför allt var Lilla feministboken en riktig pärla.

Fantastiskt att få högläsa och se så många "aha!" trilla ner. Upprördhet, engagement, eftertanke.

Då har en bok verkligen nått fram.

En sak vi läste om var kampen för kvinnlig rösträtt. Bland annat om hur det var i England och skillnaden mot här i Sverige.

Och på tal om suffragetterna i England gick jag och min svärmor på bio för att se den nya filmen om just dem.


Att se en välgjord film om ett historiskt skeende, som ger insikter och kunskap, det gillar jag. 

Och tänk vad kvinnor före mig har fått försaka, för min rätt att rösta.


Inga kommentarer: