söndag, februari 07, 2016

Med moln inunder


* * *
Bytte dag för veckans långpass och avverkade det under lördagen.

50 minuter i 7 km/h-tempo, 20 minuter i 5.40 km/h-tempo och så 50 minuter i 7-tempo igen.
Ser att nästa söndag bjuder på det tidsmässigt längsta passet under uppladdningen.

150 härliga minuter löpning.

Att orka springa är inget problem, men det börjar kännas i fötterna efter en halvtimma. När jag närmar mig timmen har det gått över och funkar bra resten av passet. Knät känner jag av lite igen, men det är det lilla.

Känner det mest när jag bär Leslie nedför trapporna. De femton kilona gör sitt.

När vi var i Luleå testade jag ett gäng olika skor. Mina utprovade Ascis GT 2160 var riktigt trötta. Alla med pronationsstöd fungerar egentligen, men jag fastnade för ett par japanska Mizuno.  En riktig komfortsko och första gången jag sprang i dem kändes det som om jag knutit fast moln under fotsulorna. Eftersom det var bra rea handlade jag också ett par snabbare Ascis med mindre dropp. Med dem springer jag intervallpassen och det känns bra att ha två par skor att varva mellan.

I dag tänkte jag få till ett lättare styrkepass här hemma. De sista två veckorna har jag inte riktigt hunnit med mina styrkepass, den grunden har jag från tidigare - så det blir där jag prioriterar bort. Sedan blir jag inte lika slut av dem, så av den anledningen är de inte lika roliga och givande att göra. Även om jag vet att de behövs. 

Så nu tänkte jag ge Leslie ett ben att gnaga på och sätta igång kroppen med lite kettlebells och styrka med kroppsvikt. Jag känner mig lite sur i dag (av ingen anledning alls), så förhoppningsvis blir jag gladare efteråt!


2 kommentarer:

Anna Larsson sa...

Härligt med moln under fötterna! :)
Jag behöver också uppdatera mina skor och blev inspirerad av dig att eventuellt testa Mizuno - vad heter modellen du köpte?

Kram!

Mari sa...

Eller hur, vännen!

Modellen heter Wave Inspire 11 W och är gjord för personer som överpronerar. Testa på någon butik med löpband och kamera, det är väl värt det i längden! Så slipper man onödiga skador och får rätt stöd. Kram!