måndag, juni 20, 2016

Tapas och annat vackert


* * *
Jag gillar enkel mat, för det mesta, även om jag kan uppskatta magiska skaldjur eller riktigt gott kött också.

Fick jag välja en basvara skulle det bli ägg. Kokt, som omelett, stekt. I hälsosamma bakverk, i smoothies.

Enkelt för mig betyder också gott. Den där krispiga ostpanerad omeletten, den smakrika fisksoppan eller den rökiga beer can-burgaren.

Färdiga lunchlådor som man köper i frysdisken äter jag aldrig, dock gärna rester hemifrån.

För mig är mat njutning, näring, textur, doft, konst - både att planera, laga (ofta) och äta med människor jag tycker om. Och så tycker jag om att fotografera mat. Färgerna, formerna.

För ett tag sedan åt vi plockmat.




Men nu skriver vi ny (mat)vecka.

Den här vardagsveckan äter vi:

Måndag
Plockade vi ihop från frys och kyl och gjorde tacopaj på mandelmjölsbotten och både blandfärs och kycklingfärs med creme fraice-röra och smakrik ost på toppen. Och så sallad med picklad lök till.

Tisdag
Lax med broccolimos. Antingen med smak av parmesan eller mögelost.

Onsdag
Äter jag på restaurang med några vänner. Gissar att det blir palt hemma.

Torsdag
Äggmuffins med sallad.

Fredag
Midsommar med sill-lunch och plockmiddag tillsammans med ett gäng vänner.





Inga kommentarer: