torsdag, juni 02, 2016

Vi firade mors dag


* * *
I söndags firade vi mors dag.

Jag blev uppvaktad med nya fina hörlurar att lyssna på musik med.

Den stunden som gjorde mig varmast om hjärtat var en stilla kvällspromenad med mina tjejer. Jag och Siri strosade, båda i långklänning. Siri gav mig ord för mitt mammaskap och det var en fin och lätt och glad stund.

Leslie betade lite gräs i diket och var nöjd med det.


På förmiddagen uppvaktade vi familjens mormor på stugan och till middag bjöd vi familjens farmor (och farfar, såklart) på mat.

Vi satt på verandan och åt och solen värmde skönt.

Till förrätt åt vi fetaostkräm med basilika, serranoskinka och inkokt päron med rostade hasselnötter.

Lagen som blev kvar när jag kokat päronen ~ vatten, stevia och citron ~ blev en fräsch måltidsdryck.



Till varmrätt åt vi den här salladen, med minivattenmelon, picklad rödlök och krämig ost.


Tillsammans med smörstekt torskrygg och potatissallad.

Den var smått magisk.

Rostad potatis, grovt mosad med rökig gräddfil, gräslök och potatischips på toppen.

Hur kan man inte gilla att äta chips till middagsmat!



Och så här ser det ofta ut när vi äter. En salig blandning av hundgodis och skapande och pennvässare på bordet.


Till dessert blev det rabarber- och nektarinpaj med ett smultäcke på bland annat havregryn, citronskal och smör.

Till åt vi hemmagjord vaniljvisp.


Så kan man säga att vi firade mors dag från tidig morgon till sen kväll.

Det känns fint att ha flera kvinnor att fira, och att själv få vara en av dem. Och nu är det inte länge kvar till vi har ytterligare en mamma i släkten att hylla!

Inga kommentarer: