fredag, januari 27, 2017

En del av mig


* * *
Under mina gymnasieår tog jag länsbussen ett gäng mil norrut varje morgon. Efter skolan hände det att jag fördrev tiden inne i staden, i väntan på en buss hem igen.

Det jag minns mest är tre saker: Ett klassiskt konditori där jag ofta drack te, hur fint drömmiga plyschkläder som Indiska hade och hur The Body Shop hade en rund spegel som det stod som små glasburkar med prover på deras doftoljor på. Det var liksom litet och delikat.

Jag hade en favorit som hette något med oceanus och när kedjan slutade med de oljorna snålade jag länge på doften. Men tillslut blev den dålig och sedan dess har jag då och då letat efter en ersättare.

Tycker bättre om oljor, som blir snällare och mer kroppsdoft än parfym för mig. En doftolja blir mer en del av mig, den lindar in istället för att bilda ett skal.


Så fann jag det svenska eko-lyxmärket Björk & Berries och deras doftoljor.

White forest, Never spring och Dark rain.

Alla är fina på sitt sätt, men vårdoften fastnade lite extra hos mig. Kanske får den mig att tänka på havsdoften i gymnasietiden.

Never spring ~ inspirerad av längtan till en vår som aldrig tycks komma. Frisk och grön, krispig med en doft av björk, citron och cederträ. Mjuk och finstämd, skulle jag lägga till.

Den bara är, snarare än doftar.


Så fanns den i butik i min lilla stad. På halva priset dessutom.

Så nu är den en del av mig.

Björken och citrusen och en längtan efter en ny årstid.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig beskrivning! Blir nyfiken på Berriedofterna. Var i vår stad finns den på rea?

Mari sa...

Kolla på Kicks :)

Anonym sa...

Tack! /Birgitta