onsdag, januari 25, 2017

Kök från höstigare tid


* * *
Jag har bytt köksbord sedan jag tog de här bilderna.

Nu står det stora, gråsvarta ute på verandan istället. Jag tror det är en katt som tassar på det var natt, för ofta är mossbollarna som ligger där utspridda.


Tesamling och en liten pall för mat-medhjälpare. Redskap som hänger i klungor.


Inför advent hade jag lagt grönkål istället för mossa vid ljusen.


Undra hur många timmar jag stått här. Lagat, hackat, rört. Tänk att vi bara lättrenoverat köket, det är ju här vi tillbringar så mycket vardagstid. Men jag tycker om vårt gamla, gamla kök med gedigna stommar.

Om jag fick önska skulle jag byta ut bänkskivan mot en rostfri som gick hela vägen. En sådan riktigt gammeldags med liten kant och allt.


Tavlorna på golvet, tycker om känslan av tillfällighet. Föränderlighet.


Är så nöjd med den nya kyl/frysen. Den rymmer så oändligt mycket mer och det är skönt att slippa stå på knä för att ta ut frukosten. Samtidigt skrämmer den mig lite, den varnar med ett pipljud när man haft dörren öppen för länge och var gång det händer känns det som om kylen är lite arg på mig. 

Missnöjd, liksom. Själv är jag som sagt hemskt nöjd.

Det var lite kök från höstigare tider. 

En plats för dofter och mat, för läxor och samtal. För hundträning och bus. För veckoplanering och annat som hör familjeliv och vardag till.


Inga kommentarer: