söndag, januari 03, 2010

2009 års ...

ÅRETS PROJEKT: Känner direkt att den här listan kommer att bli lite enformig, det har verkligen varit ett byggandets år. Men såklart om- och utbyggnaden av huset.

ÅRETS HÄNDELSE: Ingen direkt som tar förstaplatsen. Mer små händelser och upplevelser som formar livet. Min svärmors min när hon öppnade sin 60-årspresent kommer jag inte att glömma i första taget. Middagar, dans till morgonkvisten, lek med Siri. Alla bildar de årets händelse.

ÅRETS RESA: Det blev inget Spanien, på grund av byggnationerna. Men utbildningsdagarna i Stockholms skärgård var härliga på sitt sätt med ekologitänket och maten och naturen. Och så Stockholmsresan, helt perfekt!

ÅRETS HURRA: Hmm, det är ju inte så att jag förverkligat någon dröm - som att springa ett maratonlopp. Kanske ett tråkigt hurra för att lånet och husvärderingen gick ihop i slutändan. Att vi haft det bra i de små stunderna som är vardag trots allt slit.

ÅRETS SLIT: Ja, årets slit är lätt att utse. Att bo borta. Att lämna bort Siri vareviga kväll och jobba i huset, hämta en sovande unge. Känna att man prioriterar bort henne och sig själv.

ÅRETS PLAGG: Ingen självklar favorit, kläder är inte lika kul när man inte känner sig i form. Just nu känns det som om årets plagg är vinterskorna och dunjackan. Eller målarkläderna ... Var det i år jag köpte min Day Birger et Mikkelsen-tunika? Dyrt reaköp som håller i längden.

ÅRETS KÖP: De vackra fönstrena. Pardörren. Helt klart.

ÅRETS BOK: Det var för de här kategorierna jag började föra anteckningar om läst och sett. Jag har en favorit som jag blev klart mest berörd av både skrivtekniskt och historiemässigt och det är
Busters öron av Maria Ernestam. Sedan tyckte jag att Tjuvarnas stad av David Beinoff tillförde något nytt i min läsvärld. Längtans ö av Victoria Hislop var en mycket intressant och medryckande/medkännande inblick i de spetälskas liv. Som avkoppling med intelligens tyckte jag mycket om Snäcksamlarna av Rosamunde Pilcher.

ÅRETS FILM: Seven pounds var smärtsam ångest, och bra. The wrestler också jobbig, men bra. We own the night är också en av årets favoriter. Gillar Joaquin Phoenix.

ÅRETS MUSIK: Har summerat decenniets musik via jobbet. Den enda skiva från 2009 som kom med var Ebba Forsbergs Cohentolkningar, så jag väljer nog den.


ÅRETS SORG: Mycket har hänt runt omkring mig. Andras sjukdomar och förluster. Det har fått mig att reflektera kring hur bra 2009 varit för mig.


TANKAR INFÖR NÄSTA ÅR: Förra året skrev jag "Jag vill yoga mer, springa mer. Jag vill hitta bra balans mellan jobb och hemmavaro." Det stämmer bra även för 2010. Hade hittat in i framför allt yogans värld, men det blev svårt med inflammationer och byggnationer. Känner fortfarande av ena knät, men hoppas på bättring. Väldigt snart ska jag påbörja en utrensning av kroppen. En kontrollerad diet, planerad sedan länge, för att tappa några kilon, för att sätta punkt för sockerberoende och för att bryta gamla vanor. Det är också en markering att detta blir tid för mig själv. För att äta och röra mig på det sätt jag mår bäst av. Jag hoppas naturligtvis på hälsa och välmående hos alla jag håller av. Jag tror på familjen och kärleken och ljuva stunder av lycka!

2 kommentarer:

Fredrik H sa...

Hej Mari, och god fortsättning på det nya året.
Vill bara berätta att jag haft mycket nöje med Ebbas skiva... Tror den i stort sett snurrat oavbrutet sedan jag fick höra talas om den.

/F

Mari sa...

Hej Fredrik! Tack detsamma. Vad roligt att du gillar Ebbas skiva, jag har också lyssnat på den mycket under helgerna. Ser fram emot att ta del av ditt musiktips, ska försöka fixa Spotify på jobbdatorn kanske det kan lösa saken.

/ Mari