torsdag, januari 30, 2014

Vardagsbilder


Så går en räcka av dagar och det är snart helg igen.

Jag har jobbat, jag har kramats med min dotter, sett "Breaking bad" med min man. Jag har varit på journalistklubbens årsmöte och en massa andra saker.


Bilden ovan tog jag när jag skrev om historien kring socitetsdamen och skådespelerskan Madame de Florian. Hon sägs ha lämnat sin lägenhet nära Opéra Garnier i Paris under andra världskriget för att fly till södra Frankrike.

Hon återvände aldrig till Paris, men fortsatte att betala hyra under sin långa levnad. När hon dog för några år sedan var det första gången på närmare sjuttio år som någon gläntade på dörren till lägenheten;

~ som ett fruset ögonblick, en tidskapsel, ett vitt årgångssdamm över parfymflaskor och ramar.

Guldpampiga speglar, fransar, sirlighet, tapeter som halvt rullat ned från sin vägg. Tavlor lutade mot tygbeklädda stolar. Uppstoppade djur.

Det är något skimrande över staplar av böcker, blekmönstrade mattor. En skärva i tiden.

Lite gammeldags magi.



Havregrynsgröt, en gråvardag. Finns något fint i det med ...


... och en massa rena sängkläder på hög i en stol.


Och så trappväggen. Ett nyare, oväntat och mystiskt vattendropp har gjort att vi pausat bygga-igen-fasen.

Och ju längre tiden går, desto mer gillar jag väggen - ja, jag skulle gärna bygga in isoleringen. Men annars tycker jag om lapptäckeskänslan.

Tror vi bibehåller den.


Inga kommentarer: