torsdag, oktober 08, 2015

Bordeaux


Ett litet klänningsprojekt.

Från den här färgen ...


... till den här.




* * *
Ja, herregud vad jag har färgat plagg och hår i mina dagar. Från tomatröd hårgfärg från butiken Shock i Stockholm (den finns faktiskt fortfarande kvar) till diverse batikexperiment och klorinblekningar.

Men nu var det längesedan.

Jag dammade av mina gamla kunskaper på en favoritklänning. Eller själva formen på klänningen är en favorit, en slags uppdaterad variant av 70-tal med tanke på lite tajtare passform och materialval. Älsk på formen, inte lika älsk på färgen.

Lite googling, lite bordeauxröd textilfärg och lite experimenterande med färgmängd senare behölls mönstret men kulören passar min smak bättre.

Tyvärr var en del mönstersömmar sydda i vitt, så jag har faktiskt sprättat dem och sytt om med vinröd tråd. Typiskt mig att tycka att det är lite mysigt att sitta och sprätta sömmar i tv-soffan.

Men så gick det till, när en klänning blev till favorit och jag fick tänka på batik och klorin och annat fint från tonårstiden.


Och en sak till.

Tack innerligast för alla varma ord om mig och mina ord. De värmer hela mig, inifrån och ut.


Inga kommentarer: