måndag, oktober 05, 2015

Senast läst

* * *
Jag har kämpat på med läsningen på sistone.

Två dryga femhundrasidorsböcker har varit något mastigt.


Först ut var biografin om Ingrid Bergman - Mitt liv - som hon samskrivit tillsammans med Alan Burgess. Min relation till den Oscarsbelönade skådespelerskan är i stort sett obefintlig. Nu vet jag såklart betydligt mer om henne, men som bok var den seg.

Jag skulle ha önskat ett tuffare redaktörsskap, där man i processen skulle ha komprimerat handlingen. Det är otroligt utförligt kring kontrakt och regissörer. Det är också väldigt många brevväxlingar som återges och enligt mig så sänker det tempot.

Mest intressant finner jag såklart livet bakom scenen och kamerorna. Hur hon lämnade sitt liv i USA när hon förälskade sig i Roberto Rossellini och därmed inte träffade sin förstfödda dotter på flera år. Hur man förstår vad hon fick lirka för att kunna träffa barnen hon har tillsammans med Rossellini. Hennes passion för sitt yrke och det starka kapitlet om en av hennes tvillingdöttrars problem med skolios.

Det stycket är på riktigt smärtsamt och stannar kvar.



Sedan kom Främlingen i huset av Sarah Waters, också det en bokklubbsbok på dryga femhundra. Ingen bok jag själv skulle ha valt och det är ju en stor del av tjusningen med bokklubb. På omslaget utger den sig för att vara rätt obehaglig och jag är förberedd på det när jag läser - gillar ju inte läskiga böcker. Men nja, den kryper inte under skinnet på mig i läskighet.

Den kryper inte under skinnet på mig varken handlingsmässigt eller språkligt heller. Det är med en axelryckning jag lägger den ifrån mig, oförmögen att sympatisera med huvudpersonen.


Och den som jag precis avslutat efter tre, fyra läs-sejourer är Agneta Sjödins Av egen kraft. Och även där känner jag ... mjäe. I utformning och upplägg påminner den mycket om Malin Berghagens yogaböcker med lite självinsikt, träning och recept.

Läser mig till att det faktiskt är samma förlag och samma formgivare och det märks tydligt.

Men där de första av Malin Berghagens böcker verkligen får mig att tänka efter och ger mig insikter så ~ och det gör lite ont att skriva och känns lite taskigt ~ känns Av egen kraft som klyscha på klyscha staplad efter varandra. Den får mig att inte vilja något av det hon skriver om, i ren protest mot upplägg och språk. Det mest intressanta med boken är kapitlet om hennes vandring efter pilgrimsleden Santiago de Compostela.

- - -

Så vände jag blad i tre av böcker.

Och nästa bok blir en bokklubbsbok. Jag har själv valt, från mitt favoritförlag Bazar. Det ska också bli intressant.


Inga kommentarer: