måndag, februari 27, 2017

Äntligen matvecka





* * *
Ja men nu är det dags att styra upp vardagen lite efter några veckor med hejsan svejsan. En man på resande fot och en fru på jobbande kvällsfot har gjort keso, bär, korv och palt till snabba och enkla maträtter hemma (inte kombinerade dock).

Nästan så att det känns lite härligt att planera veckans mat.

Det blir en matvecka med betoning på fisk.

Så här äter vi i alla fall:

Måndag
Kyckling- och broccoligratäng alfredo.
Vitlök, färskost, parmesan, bladpersilja och mozzarella kan inte gå fel.

Tisdag
Marinerad sotad lax med salta cashewnötter och blomkålsris.
Jag är ledig på tisdag, men ska hänga med Siri på skolan en del av dagen samt en stor del av kvällen (balettlektion och skolråd) men mellan de två planerar jag att förbereda maten.

Onsdag
Kokt torsk med ägg- och persiljesås.
Stekt vitkål till, eller ångkokt blomkål.

Torsdag
En stadig klassiker: Morotssoppa med smak av räkost.
Här behöver det också gå snabbt, eftersom vi har utvecklingssamtal på skolan redan klockan 18.

Fredag
Wraps med gravad lax, wasabiguacemole och groddar.
En tolkning av en wrap jag åt på Hultsfredsfestivalen när jag var där och jobbade en gång i tiden.

----------
Jag har ledig måndag och efter att ha skjutsat Siri till skolan tog jag cykeln hem igen, satte den på laddning och promenerade med hunden en dryg timme. Raskt tempo förbi båda hamnarna. Sedan yogade jag och cyklade till matvarubutiken för storhandling.

Utanför Ica satt kvinnan med de mjuka ögonen och samlade pengar. Hon önskade få en påse kläder tvättade. Så nu ägnar jag min eftermiddag åt att packa upp, torka ur kylen, förbereda middag - och tvätta en maskin kläder för återlämning i morgon. En ganska fin eftermiddag, i all enkelhet.


Inga kommentarer: