torsdag, februari 02, 2017

Kvällar att värdesätta


* * *
En snabb mobilbild från i går kväll, innan det var dags för bokklubb. Siri och hennes farmor hade bakat så gott och Siri dukade fint med marmorservetter och olika fat. Jag hade också köpt hem torkad mango, quinoachips och blodapelsin.

Så drack vi te och lät samtalet vindla.

Det var jag som hade valt bok. Har läst andra böcker av Carl-Johan Vallgren. Vackra, sällsamma berättelser. Tänkte att han om någon kunde fånga mig i deckarform. Grundhistorien i Skuggpojken var intressant, men sedan blev mycket som-många-andra-deckare, om jag uttrycker mig lite slarvigt.

Jag är noga med att inte planera in för många aktiviteter om vardagskvällarna. Tycker illa om att stressa i mig mat och skynda iväg. Frusen är jag också ofta. Istället uppskattar jag verkligen att dra på hundvänliga kläder och stoppa ner fötterna i fårskinnstofflorna. Att fläta undan håret och dra upp dragkedjan på huvtröjan. Att låta vardagen och kvällen ta plats i stilla ro. Det innebär att jag faktiskt väljer bort roliga saker ibland. Men att få fånga upp Siri, att få läsa för henne och prata en stund innan hon somnar är mycket värt för både mig och henne.

De två bokklubbar jag är med i värdesätter jag mycket. Det är fint att läsa böcker jag inte annars valt, att vidga perspektiv och att reflektera kring det man läst.

Så. I veckan. Bokklubb och fredag med kompisdejt på lokal. Rouge på kinderna, serverad mat och en drink eller två. Jag längtar!


Inga kommentarer: