måndag, februari 13, 2017

De klassiska


* * *
Vi håller röda, blå och gyllengula skatter i frysen. Frysta hallon, blåbär, lingon och mango har vi till mellanmål eller frukost var dag.

Som mest ljuvligt är det när vi får plocka in får våra egna små odlingar. Kanske särdeles värdefullt, när det är en så kort stund varje sensommar.

Att äta en frukt rakt upp och ner gör jag sällan. Men vissa tider på året blir jag extra sugen på klassikerna i fruktdisken. Som att kroppen kopplar ihop att det är säsong och därmed behov för blodapelsin och citron.



Tärnar blodapelsin i salladen till middag. Färgen dansar vackert i skålen och det sötsyrliga är gott mot sockerärtor och gurka.

Eller smakbrytet mellan en klyfta och en klunk kaffe. Där finns något jag gillar.


Rivet äpple ger en helt annan känsla än tärnad över yoghurt eller gröt. Jag kan riva om kvällen och äta på morgonen, gillar när rivet liksom står till sig lite.

Ett av mina bästa är en klassisk fruktsallad. Fintärnad. Med några drag riven mandelmassa och en krossad pepparkaka smulad på toppen. Lika fint en adventsfylld onsdag i december som en ljummen sensommarkväll med ett glas bubbelvatten till.


Kiwi-klubbor till mitt lillälsk. Doppad i mörk steviachoklad med lite kokosolja i. Toppade med riven kokos, torkad frukt och bipollen.


Och den magiska kombinationen av citron, ingefära och varmt vatten.

Sådär på-gränsen-till-för-stark, så man känner vitaminerna göra kullberbytta i kroppen och liksom starta dagen med ett ka-baaam!

Klassiker från fruktdisken.

Några enkla handgrepp där knivsegg möter fruktkött och känslan blir helt annorlunda.



Inga kommentarer: