tisdag, februari 14, 2017

Den dagen


* * *
Tittar bara in. För att sända en liten hälsning.


Skrev lite om alla hjärtans dag i tidningen förra helgen. Om att jag har svårt för diskrepansen mellan myten om högtiden och hur den egentligen är.

Jag tänker ~ hur många målar läpparna röda, tar klänningen på och går på restaurang? Ger dyra smycken? Jag tänker att alla hjärtans dag är mer läxor och förkylning, men kanske en extra kram eller ett handgjort kort från fritids.

Och det är fint så, men glappet mellan chimären och verkligheten blir för stort i mitt huvud.


Jag har inte så många specifika minnen från alla hjärtans dag. En gång befann jag mig på universitetssjukhuset i Umeå och den fina personalen bjöd på gelehjärtan ur hjärtformad ask, dagen till ära. Det glömmer jag inte.

I dag håller vi laxtisdag med middag framför tv:n, precis som vardagsveckans andra dag brukar se ut. Och så kanske en liten gåva eller ett kort.

Min present fick jag redan i helgen. Då klev min tioåring upp med hunden. Rastade och gav mat. Gjorde eld i kaminen och väckte mig. Omelett med fina grönsaker skurna, smoothie, ett stort glas vatten och kaffe med mjölk på bordet. Tidningarna inhämtade och ljusen tända.

Faktiskt.

Bland den finaste gåvan man kan få.


Inga kommentarer: