lördag, mars 30, 2013

Barnyoga



Tidigare i veckan hade Siri sin dansavslutning. Jag satt där, bland sju hundra andra föräldrar och anhöriga. Och när Siris grupp dansade igång "Gagnam style" började tårarna att trilla. Helt oförberedd var jag, men jag kunde inte sluta.

Så fint med all rörelseglädje.

Rörelseglädjen tar vi tillvara på hemmavid också, såklart. På olika sätt. Karin Björkegren Jones släppte dvd-skivan "Barnyoga" för två år sedan, tror jag, men vi har köpt och börjat yoga till den alldeles nyligen. Tidigare har jag yogat en hel del till hennes ashtanga-skivor.

Och det är magiskt. Att få stå på mattan, bredvid sin dotter. Sitta rygg mot rygg och andas. Tänka att ryggen är en blomma, där roten är nere vid sittknölarna och blomman vecklas ut över hjässan.

Sedan sjunger vi mantrat som godnattvisa.

Jag vill verkligen tipsa om barnyoga-dvd:n. Och om Karin Björkegren Jones blogg, där hon insiktsfullt skriver om bland annat yoga och bröstcancer.

Det blir mina tips. I dag.

Inga kommentarer: