söndag, april 20, 2014

Påskhelg

* * *

Så kom påskhelgen. Och det har känts så lång att jag knappt minns hur den startade.

Men på skärtorsdagen åt vi god middag hos farmor och farfar. Fin kväll, som vi avrundade med att packa inför Kåbdalisresa.

Så har vi hunnit familjetid i Kåbban. Bluebird, strålande sol. Siri och Markus har åkt en massa slalom / snowboard och jag har bara varit.

Andats djupa andetag hela vägen ner i lungorna. Umgåtts med vänner, suttit i solen och promenerat med hundsällskap.

Om kvällen klämde vi in oss i vänners husvagn. Åt lång middag och satt och surrade till ögonen började blinka långsamt vid elvasnåret. Sedan kröp jag och Markus ner i deras bäddsoffa i förgården där Siri redan sov.

Trångt och nära, men det var länge sedan jag sov så gott.



I dag har vi haft en mellandag hemma. Skönt det med. Benpass på gymmet med Siri som sällskap. Och så köksfix inför arbetsdagar.

Jag har rostat nötter och frön i kanel och kardemumma.




Och torkat zucchini-chips med rosmarin och oregano.




Siri blev inspirerad och gjorde godiskonst.




Senare utvecklade det sig till godis-sushi.





Jag bakade två plåtar av Siris allra bästa frukostbröd. Utan mjöl, men med en blandning av rödbetor, morot, linfrö, pumpakärnor och gojibär.

En variant av ett bröd som jag tidigare bakade raw, men som jag nu lagt till ägg i och gräddar i vanlig ugnstemperatur.





Och så spontanbesök.




 Blundar och klappar.



Och denna påskfina.

Så små fingrar, man kan inte se sig mätt.


Inga kommentarer: