torsdag, juni 22, 2006

Husmodersskola

Vit kladdkaka

Ingredienser:
100 g vit choklad

100 g margarin
2 dl strösocker
150 g Kesella lätt
2½ dl vetemjöl
saft och skal av ½ citron eller en hel lime
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Tillagning:
Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält chokladen i vattenbad och smöret på låg värme i en kastrull. Rör socker och Kesella till en jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga.


Riv skalet av citron eller lime och pressa därefter ur saften. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner det i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.


Tänkte servera den kylskåpskall med jordgubbar och hallon marinerade i passionsfrukt och limecest, för att det inte ska bli för sött. Tror dock att kesella och citron i receptet bidrar till den fräscha smaken. Också kaffe till såklart. Mmm ...

7 kommentarer:

Anna sa...

Tack!! :-)

Mari sa...

Hoppas det blir gott nu bara! Och soligt så klart.

Anonym sa...

nu vet jag vad jag ska ägna mig åt ikväll...
:)

Anonym sa...

En kommentar till ett tidigare inlägg där du skriver om en fruktsallad el liknande med citron och sockersås,,hur gör man en sådan sås?
Det låter ju enkelt men det kopplar inte riktigt för mig hur man ska gå tillväga.
Tack på förhand!

Mari sa...

Hmm, jag vet inte riktigt hur jag ska göra såsen till fruktsalladen, men jag skulle gissa att jag på låg värme smälter ihop passionsfrukt, både skal och juice från lime (eller citron) med lite vatten, krossade kardemummakärnor och flytande honung och låter den kallna innan jag blandar med fruktsalladen. Vad tror du om det?

Anonym sa...

Det låter bra!!
Vilka ideer man får av att läsa din blogg,,du är så duktig på att beskriva.
Man riktigt känner så gott det ska smaka.

Anonym sa...

sååå gott de låter! smask! ha en jätte fin midsommar vännen! å tack för sist! jag gillar dig! kram//Ingela