måndag, juli 07, 2008

Ledighet

Lite semester nu. Önskar jag kunde stänga av smutsögonen. De där som gör att man sköljer ur handfatet när man ändå är på toa, som gör att man tar en sväng runt temperatur-reglagen på spisen när man ändå torkar upp urskvittrad välling. Som gör att jag dammtorkar fönsterblecken när jag ändå torkar av vardagsrumsbordet. Samtidigt slänger jag in en tvätt, plockar med någon leksak och dammsuger en list eller två. Allt medan jag försöker roa Siri som badar balja.

De ögonen får gärna vila ett tag nu. För två veckor att vila upp sig på är inte allt för mycket.

Stugan på en liten ö i Skellefteåhamn, fika med Emma och bröllopsmeny-ätning är ungefär allt på programmet.

Vi har förresten hämtat ringarna. De blev mycket blanka och fina.

4 kommentarer:

Anja och Jonas sa...

Städoman, klorin och tops säger jag bara! ;o)
Man kanske skulle kunna sätta dimmer på smutsögonen, så dom inte såg allt?!

Anonym sa...

Det jobbiga är att ingen annan gör dessa trista saker när man är ledig så när man väl vaknar "ur dvalan" så är de än smutsigare och tristare än någonsin...

För er alla som läst Harry Potter (t.o.m. vol 4: Flammande bägaren, där jag och Judith är just nu)så önskar jag mest av allt just nu en husalv som kan hjälpa oss och fortfarande vara glad och nöjd.
- Jag önskar mig en husalv i 32 års present!!! (för er som inte läst Harry P - gör det. För er som hunnit längre än vol 4 - låt mig fortfarande tro att husalverna finns och tycker att det är roligt att städa, tvätta och laga mat gratis!!!.)

Det är ändå värt - tycker jag - att ta en paus ibland. Trots att verkligheten sen kommer som en hård och trist vägg tillsist...

Anonym sa...

Du borde trycka en bok om dina "tankar från en mamma", den kommer att uppskattas av många som inte har P-T och kan läsa dessa fantastiska texter varje lördag.

Mari sa...

Jag har kommit fram till följande: smutsögonen går inte att pausa eller dimra. Och gick det skulle det ändå bara vara värre när de började funka igen. Lösningen är att åka bort. Då slipper man se och dessutom är ingen hemma som kan stöka ner. Fram för fler nätter på hotell, alltså!

Och tusen tack, anonym. Jag har lite planer, jobbar på det kan man säga ; )