onsdag, januari 25, 2012

Elden



Vår bästa investering i husväg är kaminen. Det är något speciellt med värme från en kamin. Sedan är det vackert också. Om hösten och våren eldar vi bort fukten om morgnar och kvällar. Och denna vinter har vi fortfarande inte behövt slå igång värmen i huset.

Många helger tillbringar jag till stor del framför brasan. Pysslar, läser dricker kaffe, ser tv, handarbetar och spelar spel.





Den här bilden visar både hur fin ved kan vara och hur fin en drömkamin är. När jag försöker hitta minus kommer jag bara fram till att man inte ser flammorna på samma sätt.




Nu funderar vi på en vattenmantlad kamin. Maken har funnit dessa alternativ och jag tycker om den. Vet också att jag sett en bild där golvskyddet framför kaminen var en svetsad kant fylld med småsten. Hittar inte bilden, men gillar verkligen idén. Kanske ett projekt inför nästa vinter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mari!

Tycker om din blogg och kikar in då och då. Vi har haft en likadan kamin som den ni har nu, en kär möbel! Nu renoverar vi nytt så då blir det en liknande, men med större sidofönster och stående på pelare...upplevde att utrymmet under mest blev dammsamlare och att det är för litet för ved (vi skaffade vedkorg) Nu får vi också ett inmurat ved/vinställ - blir fint så.
Bästa är hur otroligt mycket värme den genererar! nu får vi dock golvvärme, så det lär bli mest mysbrasor :)

Mina svärföräldrar tog upp golvet under sin kamin och fyllde öppningen med vita, fina stenar - jättefint - men inte så praktiskt med småbarn dock...

Lycka till med allt, och tack för en mycket fin blogg!

Mari sa...

Hej! Ah, jag tror jag vet vilken variant du menar. Jag försöker ha "prydnadsved" fint ordnad under kaminen, men då och då 'råkar' jag elda upp den när det är slut i vedkorgen ... Så ekar det tomt ett tag innan någon orkar arrangera ny. Så jag kan förstå det med pelare. Golvvärme är ljuvligt, och mysbrasor är inte fel de heller : )

Kan tänka mig att fina, små stenar och småbarn inte går hand i hand. Den konstanta frågan skönhet kontra funktion. Ibland får man kompromissa.

Tack för din kommentar och kram på dig!