torsdag, mars 08, 2012

Brödbak


Torsdag morgon. Gråväder och hårt cykelföre, men på vissa ställen trampar jag över astfalt. Cykeln är nyservad och jag känner friheten.

Kikar bara in för att lägga in receptet på mitt bovetebröd. Jag lovade det på telefon igår.

Så. Här kommer det.


Bovetebröd

Ingredienser



½ dl solrosfrön


1 tsk salt


1 tsk bikarbonat


1 dl russin


5 ¼ dl där jag brukar blanda det jag har hemma, men lika delar linfrön, krossade linfrön, krossat bovete och boveteflingor brukar vara en bra blandning. Kokt quinoa eller amaranth (som man kan poppa i het, torr stekpanna) är också gott och proteinrikt. Jag tror till och med jag satte i lite amaranth direkt från förpackningen sist. Mjöl från nötter funkar också. Eller sojamjöl. Vad du har hemma på drygt fem deciliter kan du pytsa i.


1 dl mörk sirap, eller ½ dl Sukrin (finns på hälsokosten, noll kalorier och påverkar inte blodsockret)


½ dl fil, yoghurt eller sojayoghurt

Kanel och eventuellt kardemumma


---


7 torkade aprikoser


½ dl hasselnötter eller pumpakärnor



Gör så här


Blanda ihop de torra ingredienserna för sig och de blöta för sig. Rör sedan ihop och blanda tilll sist ner grovt hackade aprikoser och hasselnötter (eller pumpakärnor om man vill göra den utan nötter).

Späd eventuellt med lite vatten, degen ska vara kladdig.

Häll ner i en smord avlång brödform. Grädda på 175 grader i 1,5 timme.

2 kommentarer:

mariaemb. sa...

Ditt bröd låter jättegott! Jag har mer och mer börjat använda bovete och jag gillar det verkligen. Ska testa ditt recept vid tillfälle!

Ha en fortsatt fin vecka och helg!
Kram Maria

Mari sa...

Ja, jag gillar det : ) Bovete är superbra, gillar allt från bovetecrunch till helt bovete, flingor och kross. Ha en fin helg du med, Maria. Kram!