torsdag, december 13, 2012

Med snöfall och stämning

I lucianatten, sitter jag. En pappstjärna lyser i fönstret, jag hör Siri andas i rummet intill. Brevid mig på skrivbordet ligger programmet från kvällens fina fina konsert.

Det börjar numera vara tradition att jag och svärmor firar in julen med Musikhögskolans julkonsert. I år dessutom på självaste luciadagen, och därmed med fint luciatåg som stämningsfullt inslag.

Men dagen började med lite lucia på tv. Tända ljus och adventskalendern med mjukbarn i famnen. En kreativ-intensiv förmiddag på arbetet, en snabb lunch med min man. Och så julbasar på Siris skola, innan hon fick följa mig på ett möte på jobbet.

Piteås lucior sjöng för oss i lunchrummet strax innan arbetsdagens slut och Siri fikade. Pepparkaka och lussekatt, innan vi åkte hem och åt middag.

Förresten har det ju varit 121212. Förra årets 111111 var kanske något mer speciell, då fyllde Hemi nio år.

Men 121212 klockan 12:12. Det måste man ju liksom ta tillvara på. Jag pussade min man på munnen. Det kändes fint, som ett löfte. Inför kommande år.

Och så slutar jag där jag börjar. Med att sitta på julkonsert, med en sexåring i famnen. Polonaise sats VII, Winter song och Stilla natt.

Med lockar i håret, en silkesklänning som slutar nedanför knät och en svart, kort pälsjacka (fusk) därtill. Och tyvärr, också med en rejäl svårt-att-andas-upphakning i bröstryggen.

Fast, allt som allt. Det har varit en vacker dag. Men snöfall och stämning.



Inga kommentarer: