onsdag, augusti 28, 2019

På festligheter


* * *
I lördags var det sommarvarmt när
vi skulle ha höstfest med bokklubben.

Jag klädde mig i det bästa jag vet. En bohemisk
klänning som går i rött och låga, svarta kängor.

Ibland tänker jag att jag skulle passa bättre i ett
varmare klimat. En klänning så är man klar och fin. För
att inte tala om hur ryggen föredrar värme motför kyla.


Sara bjöd in oss i sitt nybyggda växthus där
tomaterna hängde som vackra pärlor mot en vägg.

Vi åt och drack gott och pratade om allt mellan himmel
och jord innan vi drog igång med våra boksamtal.

Som vanligt berättade vi om vad vi läst under sommaren.
Jag fick med mig flera fina tips hem. Till nästa träff ska vi läsa
"Det femte barnet" av Nobelpristagaren Doris Lessing. En bok
som jag hört talas om och faktiskt längtat efter att läsa.


Första delen av sommaren hängde vi rätt mycket
med kompisar hemma hos oss, men nu var det ett tag
sedan och det var fint att få bli bortbjuden och hänga med
sköna personer och prata långt in i natten.

När jag cyklade hem en bra bit över
midnatt var natten ljummen och len.


Inga kommentarer: