fredag, april 17, 2020

En massa som varit


* * *
Det hände visst en grej för ett tag sedan. 

Jag bytte inte jobb, men jag fick delvis nytt jobb på jobbet.

~ ansvarig utgivare, det är liksom så stort och viktigt och ärofyllt.

Tänk att det skulle bli så. Ser mig själv som elvaåring, när jag knapprade fram min första novell på farfars skrivmaskin i källarkontoret. Att se den publicerad i Piteå-Tidningen blev liksom början på allt.

Kärleken till orden har tagit mig hela vägen genom uppväxt till yrkesliv. Hjärtekrossade tonårsdikter, folkhögskola och skönlitterärt skrivande och många reportage som journalist.

Att vara ansvarig utgivare handlar kanske mer om att läsa och prata än att skriva, men det handlar om ord och etik och tankar och att förmedla saker och det är inget att ta lätt på.

Det är liksom både fint och ångest på samma gång.


Vi har också hängt på Gläntan med kompisar.


Älskar naturen där.


Jag har också vilat en del. Har varit ovanligt trött på sistone och känner att något stökar i kroppen.


Vilar en stund till och tänker på min hälsa. Blir så enormt peppad av att läsa i Ketoboken av Martina Johansson. Jag vill läsa den från pärm till pärm om och om igen.

Styrka under, ringa in. Anteckna i marginalen. Googla.

Jag känner mig ofta rätt skrotig i kroppen. En kronisk sjukdom, medicinproblem, en konstant dålig rygg och annat. Men sedan jag slutade fokusera på att behandla ryggen och gick djupare in i kroppen med kinesiologi har jag blivit så enormt mycket bättre.

Jag säger inte längre att jag har ont i ryggen varje dag.

Jag har inte ont varje dag längre och det är den finaste av gåvor.


En dag påskpyntade vi. Siri gjorde egna pappersdekorationer.


Mångårigt pynt som bor i kökssoffan resten av året.


Gamla fjäderbuketter och rosa fluff av en tvättsvamp.


Jag njöt av extra ledigt några dagar och gick runt i mitt favoritlinne som fått många hål i sig nu.


Vi hade en påskmiddag i miniatyrformat.


De här fjädrarna är i textil och knopparna i riset har blivit till små gröna blad nu.


En dag planterade vi.


Hoppas på bättre majsskörd i år, även om plantorna blev stora ifjol.


Siri har planerat, ritat upp odlingsschema och beställt fröer. Det blir en blandning av grönsaker och blommor och det känns fint att se små skott komma upp ur jorden i köksfönstret.


Inga kommentarer: