söndag, oktober 07, 2007

Nyheter på Ankars

Förbättringen hemma har stått i träda en längre tid. Vi har väntat på hallgolvet i en månad - innan Markus i fredags upptäckte att det faktiskt legat på Beijers flera veckor, men ingen har enligt överenskommelsen ringt och sagt att det kommit. Innan dagen är slut tror jag dock att det ligger inskruvat i vår kallfarstu.

Ett riktigt trägolv, behandlat med vitpigmenterad olja.

För att vi inte ska behöva knäskura ihjäl oss ska vi lägga in en matta där man går som mest. En svart/vit från Pappelina skulle inte vara helt fel.

Mitt i allt golvläggande (Siri var utleasad till mormor) kom morfarn och fyllde systemet så vi kan få någon värme i huset. I farten lovade han mig nya bänkskivor i födelsedagspresent.

Det var nämligen så att i städivern för ett tag sedan hårdskurade jag köksbänken (som är ett hopbygge av golvplankor) så hårt att beläggningen liksom blev till lera. Så nu sugs allt, om möjligt, in ännu mer i träet. Dessutom har plankorna börjat glepa på ett ställe och där emellan kan smulor och annat smått och gott ta vägen, vilket inte känns helt hygieniskt. Så nu ska nya bänkskivor dit. Jag har fastnat för Sigvard Bernadotts klassiska virrvarr-mönster. Ska bli så skönt med en skiva man kan baka på utan att allt fastnar.

Heja uppfräschning av hus, du är så välkommen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är man förvånad över att kontaktade er om golvet?
(när de gäller Beijer så har jag slutat förvånas....)
Helt otroligt att ni fick hjälp i alla fall......
/Maria som ÄLSKAR din fina blogg.....

Anonym sa...

ooops, ska stå att Är man förvånad över att INGEN kontaktade er.....

Mari sa...

Hej Maria! Joo vi fick hjälp, men som jag skrivit förr - vi fick vänta lääänge (tur att de har lekhörna för barn). Nåja, de är väl eftertraktade! Det är bara att kavla upp ärmarna, för jag ska dit imorgon igen, denna gång för bänkskivans skull. Pust!

Och TACK för berömmet.

Anonym sa...

Man kanske får tipsa om "Horreds mattan" (tror att den hette så.) En lite billigare variant av Pappelina mattorna, jag har två stycken och det är verkligen guds gåva till hundägaren. Kan tänka mig att dom passar bra för småbarnsfamiljer också :) Ser fram emot lördag!

Kramar

Maria

Mari sa...

Maria. Det låter som ett toppentips. Vart finner man denna matta?

Ses på lördag (efter ett startar kalaset).

Kram.

Anonym sa...

Mina köpte jag på gardin galleriet, men det finns en hemsida www.horredsmattan.se där man kan se hela utbudet. I'll be there efter 13.00

// Maria