tisdag, september 16, 2008

Konserverat minne

Eftersom vi i Sverige inte har för tradition att kasta brudbuketten när vi gift oss finns det olika sätt att spara den på.

Jag minns när (kanske på det ljuva åttiotalet?) nyblivna fruar bevarade sina brudbuketter genom att konservera dem på något sätt. Så hängde de i en tredimensionell tavla med glas över. Gärna belyst och med ett dammlager över efter något år.

Sedan finns den klassiska torkningen (tror upp-och-ner var ett hett tips för att de skulle bli fina) som gällde. Själv hade jag torkade rosor på ett skåp i mitt flickrum, helt i romantikens anda.

Själv hade jag inga sådana tankar, men sparade buketten i vatten i flera veckor. Till sist hade en viss blomma som jag inte kan namnet på (egentligen mest blad) torkat där i vattnet. De har jag nu plockat av stammen och sparat i en loppisburk jag hade hemma sedan tidigare. Så. Nu står min brudbukett i torkad miniatyrform på en hylla i köket. Och en månad, så länge har vi varit man och hustru idag.

Inga kommentarer: