måndag, juni 17, 2019

Cirkusflickan


* * *
Allt mer ofta värdesätter jag böcker efter
om jag längtar efter min lässtund på kvällen.

Allt oftare vill jag ha någon form av underhållning,
men inte utan djup. Jag vill vila i texten utan att
den kräver för mycket efter en lång arbetsdag. Samtidigt
måste den ha något mer. Ungefär som att boken fyller
samma syfte som en romantisk komedi med svärta i botten.

Den senaste boken som uppfyllde
det var "Cirkusflickan" av Pam Jenoff.

Den utspelar sig under andra världskriget och handlar
om tonårstjejen Noa. Efter att ha blivit gravid med
en tysk soldat sparkas hon ut ur barndomshemmet och
får klara sig helt själv. Hon tar arbete som städare på
en tågstation och en kväll stannar ett tåg med speciell
last till. I en godsvagn finner Noa en mängd spädbarn. De flesta
är döda. Men en pojke lever och Noa räddar honom och flyr.

Efter flykten hamnar den udda duon på en cirkus.
För att få stanna kvar måste hon lära sig att
behärska trapetskonsten för att kunna uppträda. På
cirkusen möter hon Astrid, som också har en mörk
bakgrund. Noa och Astrids öden flätas samman, allt till
kulisserna av en omkringresande cirkus i krigets skugga.

Fin läsning, tycker jag.


Inga kommentarer: