fredag, november 07, 2008

Ett nytt land utanför mitt fönster

Det här är enligt mig en av Sveriges största författare. Han har en sällsynt förmåga att handskas med ord. Dessutom är hans väg till det svenska språket en väldigt intressant berättelse.

Som student har jag lyssnat på Theodor Kallifatides ett flertal gånger, både under folkhögskoletiden i Bollnäs och när jag läste på Mitthögskolan i Härnösand. Han är alltid lika inspirerande.

Theodor har producerat 38 böcker, varav "Ett nytt land utanför mitt fönster" är en av mina favoriter.

Igår pratade han i Piteå, vilket jag helt missat tills jag läste den här artikeln i tidningen idag. Kändes lite sorgligt.

Men imorse när jag cyklade till jobbet klev han just utanför porten till Stadshotellet. Han stannade till, och tände sedan sin pipa.

Det kändes fint på något sätt.

Inga kommentarer: