tisdag, juni 30, 2009

Ensam hemma

Maken har tagit barn och hund och åkt till stugan i Skelleftehamn.


Istället för att åka hem till familjen på lunchen åt jag en fantastisk sallad i fantastiskt sällskap. Jag och Ingela avslutade med en islatte. Ljuvligt!


Jag tänker på min ensamma kväll och slås av hur fort man ställer om sig i livet. Kvällar, fria att forma som jag ville, hade jag gott om förut. Nu blir det ofta bara en liten stund över efter att rutiner som middag, hundpromenad och barnsövning är gjorda. Jag tycker om vardag, jag tycker om att göra vardagen fin och njutbar och till något mer än att bara överleva.


Nu när en kväll helt ensam uppenbarar sig vill jag ta hela världen i mina armar. Träna? Fika? Dricka öl? Bara ligga hemma och läsa? Passa på att lasera hallspegeln?


När jag sansat mig lite väljer jag att möta min mamma för en fika på stan ikväll. Jag har köpt med mig en lätt middag och tänker inmundiga den i min nya bikini utomhus med en bok. Jag tänker äta upp jordgubbarna. Joggingturen sparar jag till imorgon bitti, då är jag lagom uppvärmd till förmiddagsyogan jag tänker kompa ut för.


Min plötsliga 'frihet" känns härlig. Jag får ett mms med en Siri i baddräkt i farmors knä på bryggan. Att veta att de har det bra gör friheten ännu härligare.

Inga kommentarer: