lördag, mars 13, 2010

Värme

Ligger man i vår dubbelsäng och tittar ut genom fönstret ser man en hög björk några gårdar bort. Varje morgon när jag väcker Siri tittar vi efter om det sitter några fåglar högst upp i trädet. Så för några morgnar sedan sa jag i vanlig ordning:

- Siri, titta i dag sitter det två fåglar i trädet.
- Nej mamma, det är inte bara fåglar, det är skator förstår du!

Denna lördagskväll sover hon sedan ett par timmar. Jag har yogat och för första gången på evigheter känner jag att något hänt. Kroppen svarar på ett annat sätt. Jag känner mig stark i musklerna och andningen var djup och renande.

Helgdagen har också bestått av fina familjestunder. Jag och Siri som klev upp tidigt och spelade spel och degade vid köksbordet medan solen värmde min rygg genom fönstret. Sådana stunder när man känner frid och är just just här i tanke, själ och kropp.

Nu i kväll ville Siri att vi skulle gå ut en tredje sväng för dagen. Vi klädde på oss och skottade på gården en stund. Sedan frågade jag om hon ville ta en sparktur.

Såklart var hon inte sen att hänga på.

Sparkföret var ljuvligt, så vi svepte ner mot isen där vinterfestivalen hålls. Kröp in i igloon och kände hur det var att ligga där. Sedan gick vi ner på isen, genom en allé av marschaller. Vi hörde sorl från de fina kåtorna och tittade på alla olika eldar utanför. Vi tog av oss handskarna, värmde händerna vid stockelden och dansade till livemusik innan vi på nytt kröp in i igloon innan vi sparkade hem.

Och jag kände mig så rik och så lycklig som får vara Siris mamma.

2 kommentarer:

Malin i Luleå sa...

Du skriver så fint Mari...det berör i hjärtat.
Kram :)

Mari sa...

Tack snälla Malin. Kram.