måndag, augusti 16, 2010

Kärlekstårta

Boken "Klassiska tårtor på mitt sätt" av Monika Ahlberg har lästs väldigt flitigt av den då blivande fyraåringen. Vi har haft flera eftermiddagar på verandan då jag får läsa vad alla tårtor heter för Siri.

Under varje tårtas titel följer en liten historia kring tårtan.


"För fantasten är choklad en hetlevrad bekantskap. Hur hög halt kakao den innehåller, om den är söt eller bitter, hård eller mjuk är avgörande för fortsatt umgänge. Min vän Anders blir alldeles "konstig" då vi börjar tala choklad. Han stönar, fnissar och smackar även om vi inte ens kan känna doften av choklad vid tillfället för vårt samtal. Min egen analys av det hela är att choklad är kontrast, den ger en konsistens och sätter smak. Den är vit eller ljust brun eller mörkt brun. I den här tårtan är den mjuk och len med en framträdande smak av choklad."

Så står det under "Mörk chokladmoussetårta". Alla sådana undertexter har vi läst.

Framför allt har Siri fastnat för "Kärlekstårtan" som syns på bild ovan.

En dag när vi skulle baka kakor till kalaset som inte blev satt hon på degbunken, som hon vänt upp och ner som pall. Lektyren var tårtboken och stora tårar trillade nedför hennes kinder.

När jag frågade varför hon var ledsen svarade hon:

"Den är så vacker. Tårtan är så vacker, därför är jag ledsen!"

Inga kommentarer: