fredag, augusti 05, 2011

Sommar

Förra helgen snittade jag cirka 4:38 per kilometer på kortare tävling. I dag gjorde jag kilometern på 5:44 men så sprang jag också närmare 2,2 mil.

En del av tiden lyssnade jag - efter ett tips - på Eva Gabrielssons sommarprat.

Vilken fantastisk berättelse! Både om hennes bakgrund, om arkitektur och om Evas och hennes sambo Stieg Larssons liv tillsammans.

Det är mycket fångar mig. Hur hon skriver dagbok efter Stieg Larssons död, men att på dagen för begravningen är sidorna tomma. Likaså tio dagar efter. Det finns helt enkelt inte ord som räcker till.

Jag tycker också om hur hon beskriver deras somrar. Hur de hyr hus i Stockholms skärgård, skriver tills de inte ser tangenterna, dricker kaffe, lyssnar till kvällsandakt och sjörapport i P1 innan de utforskar ön i mörkret.

Detta är det citat som fångar mig mest:

"Det jag har insett under de här fem och halvt åren efter Stiegs död är väldigt enkla saker. Ingen man älskat på allvar försvinner. De finns inte i minnet som anekdoter. De finns inte i vykort de lämnat efter sig. De finns inflätade i ens själ och hjärta, i ens sätt att tänka, att se på världen och vara i den. De har blivit delar av ens själ. På så vis finns de alltid kvar."

3 kommentarer:

Linda sa...

Underbart citat! Och hjälp vad snabbt och långt du springer!! :)

Anonym sa...

Bra långpass Mari!
Bra"lämplig" fart, detta behöver din kropp, så dina muskler och senor får lite uthållighet.
Snart dag för intervall igen!

//Kurt

Mari sa...

Tack Linda ; ) Och visst är det fint, citatet. Det gick mig rakt åt hjärtat.

Jag tänkte också så, pappa! Intervaller blir bra. Kroppen känns lite mör men bra i dag.