torsdag, juli 18, 2013

Smulbärens förträfflighet


I våra pallkragar växer och mognar jordgubbar, smultron och smulbär / smulgubbar hejvilt tillsammans.

Och jag måste säga, att dessa smulbär är min alldeles egen bärfavorit.

Smulbär, eller smulgubbar, är en korsning mellan smultron och jordgubbar. Karaktäriseras i storlek av jordgubbar, fast lite mer avlånga i formen och med smak av smultron.

Mer "luftiga" i texturen - och som att sätta drömmen om den perfekta sommaren i munnen.

Läser att de första sorterna som tagits fram inte lämpar sig för kommersiell odling eftersom bären är för mjuka för att klara packning och transport.

Men. Jag äter smulbär. Jordgubbar och körsbär och smultron med. Och blåbär. Varje dag. Sedan jobbar jag, ritar sidor, gör roliga intervjuer, älskar min familj, dricker vin med mamma, äter middag med Siris farmor och farfar och kusiner, träffar pappa och en massa andra roliga, trevliga saker som gör att jag somnar glad i själen om kvällarna.


2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Mmm, smultron är goda, men som du säger korsningen mellan jordgubbar & smultron det bästa. Vi kallar dem smulgubbar...

Jag lyxar till det med hemkokad hjortronsylt till min turkiska youghurt varje morgon. Det och vinglaset framför skräpdeckarna på tv om kvällarna är sommar för mig.

Ha det bäst!

Mari sa...

Ja, jag tror att smulgubbar är det korrekta namnet :) Goda är de i alla fall.

Min morfars bror plockade mycket hjortron under sin levnad, så när jag flyttade hemifrån hade jag också frysen full och åt till havregrynsgröten om morgnarna. Lyx!

Kram!